woensdag 3 februari 2016

´Onderweg naar Pasen´ van Corien Oranje & Mariska Vos

40 momenten van rust, bezinning en beleving. Een mooi boekje van uitgeverij Royal Jongbloed, geschreven door Corien Oranje en Mariska Vos.
Ook al heb ik dit boekje voor deze recensie nu juist net uitgelezen, ik ga het zeker nog een keer lezen de komende 40 dagen voor Pasen. De verhalen uit het Evangelie komen heel dichtbij. Naast de overdenkingen zijn er héél veel extra's:
  • Een vraag bij de overdenking
  • Bij elk stukje een gebed
  • Achterin een lijst met meer dan 40 liederen
  • Achterin schrijfruimte om je inleefverhalen op te schrijven
  • Elke dag een verwerking, en deze zijn fijn afwisselend:
    • Stiftgedichten
    • Inleefverhalen
    • Bloemen in een vaasje
    • Stenen van betekenis
    • Een eigen tentoonstelling
    • Recepten voor de zondag
    • Een van de luisterliederen
Elke dag heb je iets zichtbaars op tafel staan, die je helpen om er ook tijdens de dagelijkse bezigheden je gedachten erover te laten gaan. De oprdrachtjes zijn eenvoudig en kosten niet veel tijd.

Klik op het boek om het te kunnen bestellen!

Vooral het 'stiftgedicht' vind ik een heel origineel idee. Ik pakte mijn stiften en ging er alvast één uitproberen. Een oud boek vinden was nog wel even een klus, bij elk boek vond ik het een beetje zonde om erin te gaan kleuren. Maar vond uiteindelijk een oud liedboek. Het idee is dat je naar aanleiding van een thema de woorden die daarmee te maken hebben op een bladzijde omcirkelt en daarna de rest erom heen inkleurt, zodat alleen die woorden eruit springen. De eerste overdenking gaat bijv. over dat Jezus mens is geworden. Dan zou het er zo uit kunnen zien:



Verder is het een boek vol mooie, toepasselijke, eigentijdse foto's.

Ik heb met mezelf afgesproken dat ik bij elk boek ook een minpunt(je) beschrijf. Dat vind ik niet zo makkelijk, want haal zelf eigenlijk alleen de positieve dingen ergens uit en laat de rest voor wat het is. Maar goed, ik ga m'n best doen.
Minpuntje van dit boek is misschien dat je er wat spulletjes voor nodig hebt, die, als je ze niet hebt, je je ervan weerhouden om de opdrachten te verwerken. Daarom een tip: als je met het boek aan de slag wilt gaan, zorg dan dat je het een paar dagen van te voren in huis hebt, zodat je nog even de tijd hebt om de spullen op te zoeken. Je zult vast al iets in huis hebben en sommige dingen haal je buiten uit de natuur!

Verder bid ik dat de Heilige Geest dit boekje zal gebruiken, erdoor heen tot de harten zal spreken en mensen dichterbij bij Hem zal brengen.

Op dit weblog zal ik af en toe eens een verwerkingsopdracht plaatsen tijdens deze 40 dagen!



1 opmerking: