vrijdag 23 december 2016

'Radicale Genade' van Wim van Gent en Arjan van den Noort

Radicale genade!
Dit boek werd me toegestuurd om een recensie over te schrijven. Klik op het plaatje voor meer informatie.

Een mooi, stevig dagboek voor jonge mensen.
De titel sprak me gelijk al aan, maar dat zinnetje eronder...'Bijbels dagboek bij de Dordtse Leerregels', daar werd ik een beetje onzeker van.
Want eerlijk gezegd, de catechismus ken ik wel, al die vragen en antwoorden, die we zelfs ook uit ons hoofd moesten leren tijdens de belijdeniscatechisatie.
Ik meen me vaag te herinneren dat de Dordtse Leerregels ook wel in elke middagdienst behandeld werd. Maar de inhoud en wat het precies allemaal inhoudt is nooit zo goed tot me doorgedrongen.
Dus een beetje nieuwsgierig werd ik er ook van.

Het boek is heel prettig om te lezen. Het is duidelijk, goed te begrijpen. Het enige wat niet te begrijpen is en waar de schrijvers van dit dagboek, maar ook de schrijvers van de Dordtse Leerregels het over eens zijn, is de genade van God en het werk van Zijn Geest. Dit schoolseizoen had ik als thema bedacht: 'leven vanuit genade'. Dat betekent dat ik veel meer mag rusten in het volbrachte werk van Christus. En dat is eigenlijk waar het precies om gaat in dit dagboek en blijkbaar dus ook in de Dordtse Leerregels.
De Dordtse Leerregels komen (niet elke dag) terug in kleine, behapbare stukjes.

Ga ik dit boek het komende jaar gebruiken? Ja, ik wil het lezen, en dan kijk ik dan per dag of het een mooi, geschikt stukje is voor aan tafel 's avonds. Het werkt bij ons niet zo om echt elke dag uit een zelfde boek naast de Bijbel er nog bij te lezen. Elke dag sluit af met een 'nadenker', 'verdieping', 'inspiratie', 'vraag', 'doen', 'bemoediging', 'opdracht', 'leerpunt', 'tekst', 'citaat', 'stelling' of 'lied'.

Voorbeeld citaat:
'Als de Heere je geroepen heeft, verspil dan geen tijd door over je schouder te kijken om te zien wie er volgt.' (Corrie ten Boom)

Voorbeeld verdieping:
'Toen Christus riep: 'Het is volbracht', vond de wet rust, en verloor ik ten diepste mijn angst voor de dood.'

Voorbeeld Nadenker:
'Ga niet je geestelijk leven toetsen aan het leven van anderen, maar toets het aan wat God Zelf zegt in Zijn Woord.'
Young girl on the beach near sundown with her lantern:

Dit was het laatste boek dat ik recenseerde in 2016. Volgend jaar komen er weer nieuwe boeken, zoals:
  • 'I am N' van SDOK
  • 'Passie voor Recht' van Jim Martyn
  • 'In goede handen' van Kara Tippetts
  • 'Gebruik je verstand' van John Piper
  • 'Terug naar genade' van Philip Yancey

Geen opmerkingen:

Een reactie posten