dinsdag 15 augustus 2017

'Ik zocht Allah en vond Jezus' van Nabeel Qureshi


Dit jaar lees ik voor mijn gevoel een stuk minder of in ieder geval doe ik veel langer met een boek dan eerst. Dat het toch ook nog anders kan heb ik met dit boek ervaren. Het is een dikke pil van 394 blz, maar ik had hem in één week uit!
Dit zou genoeg kunnen zeggen en ik zou het hierbij kunnen laten. Dat doe ik natuurlijk niet.

De Pakistaanse Nabeel beschrijft zijn jeugd en het gezin waarin hij opgroeit op een manier dat je zelf ook van zijn familie gaat houden. De liefde van en voor zijn ouders koestert hij in zijn hart. En nu neem ik even een hele grote sprong... Op het moment dat hij er niet langer omheen kan en tot erkenning komt dat Jezus Heer is, kwam er een behoorlijke brok in mijn keel en heb ik het boek even weggelegd. Gewoon, om de relatie met zijn ouders. De gevolgen zijn onbeschrijfelijk voor een moslim die christen wordt. Het is dan ook een geweldig getuigenis, dat na een aantal jaren van verwijdering en onbegrip van zijn ouders, de relatie met hen zoveel beter is geworden. Nabeel schrijft het toe aan het feit dat toen het boek uitkwam, enorm veel mensen zijn gaan bidden voor zijn ouders. Is dat niet bijzonder mooi?! 

Maar zoals ik al zei, dat was een enorme stap vooruit, want het hele boek neemt je mee in een uitgebreid onderzoek naar de betrouwbaarheid van de Islam én de betrouwbaarheid van het 'Christendom'. De goddelijkheid van Jezus, de drie-eenheid, is Jezus écht gestorven?, de betrouwbaarheid van de Bijbel, deze onderwerpen worden flink aan de kaak gesteld. Daarnaast wordt ook het leven van Mohammed onder de loep genomen en de betrouwbaarheid van de Koran. En dat alles op een manier, dat wanneer je er aan begint je niet meer kunt stoppen met lezen.

Na elk deel kun je achterin een hoofdstuk lezen, waarin een expert aan het woord komt, die het onderwerp van dat deel nog van een andere kant belicht. Dit zijn stuk voor stuk waardevolle toevoegingen die ik niet graag had willen missen.

Door het hele boek speelt de vriendschap met David Wood, die Christen is, een belangrijke rode draad. 

Kom je vaak met moslims in aanraking, zou je dit boek echt moeten lezen! Je leert een heleboel over de cultuur, de Islam en laat zien dat het goed is om te weten wat en waarom je gelooft en ook als je als christen bent opgevoed, niet zomaar alles klakkeloos aannemen. 
Ik moet daar eerlijk bij zeggen, dat ik zelf niet het type ben, die veel vragen heeft en alles tot in de puntjes uit wil zoeken en bewijzen wil hebben. Ik denk dat iedereen daar weer anders in is. 

Overbodig om nog te zeggen dat dit boek een krachtig getuigenis is en een absolute aanrader, maar ik doe het toch!

1 opmerking:

  1. Ik ben het met jou eens. Een absolute aanrader. Als iemand in mijn buurt woont mag hij/zij het boek gerust lenen.

    BeantwoordenVerwijderen